یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

عربستان پس از حذف شگفت‌آور از جام ملت‌ها، شب دوشنبه 27 دی می‌تواند دومین شوک بزرگ را به پانزدهمین دوره بازی‌ها در قطر وارد کند.

فوتبال

پسران صحرا که پس از 2 باخت متوالی برابر سوریه و اردن، شانس صعود را از دست داده‌اند، دوشنبه شب  اگر ژاپن را شکست دهند (به شرطی‌که سوریه، اردن را شکست دهد) سامورایی‌های آبی را هم با خود از جام پانزدهم دور خواهند کرد. در این صورت، از پرافتخارترین تیم‌های آسیا که هر کدام 3 دوره قهرمان جام ملت‌ها شده‌اند، تنها ایران در تورنمنت باقی خواهد ماند.

اینطور به‌نظر می‌رسد که عربستان، در این بازی حریف سختی برای سامورایی‌های آبی خواهد بود. شکست اول باعث برکناری ژوزه پسیرو، سرمربی پرتغالی این تیم شد و پس از شکست دوم، پادشاه این کشور رئیس فدراسیون عربستان را برکنار کرد؛ «ما شاهزاده سلطان (بن فهد) را بنا به درخواست خودش برکنار کردیم. او جایگزین شده است و ما اعلام می‌کنیم که شاهزاده نواف (بن‌فیصل) مسئولیت او را به‌عهده گرفته است.» خبر برکناری او را عربستان اینگونه اعلام کرد.

با همه اینها، ژاپنی‌ها که با یک تساوی هم قطعا به دور بعد صعود می‌کنند، مصمم هستند عربستان را بدون پیروزی به خانه بفرستند. شینجی کاگاوا، ستاره جوان این تیم که به‌واسطه درخشش در بوندس‌لیگا به تیم ملی دعوت شده، معتقد است که آنها برابر عربستان کار سختی ندارند؛ «ما بازی‌های آنها را نگاه کرده‌ایم. آنها تنها یک هافبک دفاعی دارند و در کناره‌ها خیلی دفاع نمی‌کنند و ما می‌توانیم فرصت‌های خود را ایجاد کنیم. بازی عربستان دیداری حیاتی است و من سعی دارم مثبت فکر کنم.»

با وجود نظر مثبت کاگاوا به این بازی، ژاپن کار سختی پیش‌رو دارد. آنها دایسوکه ماتسویی، هافبک خود را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارند و معلوم نیست که کیسوکه هوندا ستاره این تیم در جام جهانی 2010 هم که مصدوم شده به بازی برسد. ایجی کاواشیما دروازه‌بان اول این تیم هم به خاطر دریافت کارت قرمز در بازی با سوریه در این بازی محروم است و شوساکو نیشی‌کاوا به جای او بازی خواهد کرد.

در دیگر بازی این گروه، اردن و سوریه در دیداری حساس با هم بازی خواهند کرد؛ برنده بازی این دو کشور همسایه، برنده همه چیز خواهد بود چون به دور دوم رقابت‌ها صعود خواهد کرد. البته اردن وضعیت بهتری دارد چون این تیم 4‌امتیازی است و سوریه تنها 3 امتیاز دارد.

مساوی در این بازی، اردن را به دور بعد خواهد رساند. عدنان حمد، مربی عراقی تیم اردن که گفته می‌شود قراردادش را تا سال 2015 با فدراسیون فوتبال اردن تمدید کرده، امیدوار است شاگردانش همچون 2بازی اول، در این بازی هم بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند؛ «ما بازی می‌کنیم تا ببریم و می‌خواهیم صدرنشین گروه باشیم. من اعتقاد زیادی دارم که بازیکنان می‌توانند انتظارات هواداران اردن را برآورده کنند.»

اردن برابر سوریه، حاتم عاقل کاپیتان تیم را که زانویش در بازی با ژاپن مصدوم شد و نتوانست برابر عربستان بازی کند، در اختیار ندارد. با این حال عدنان حمد امیدوار است تیمش برنده دیدار با سوریه باشد. سوریه که حمد آن را یک تیم قوی خوانده است، در بازی اول با پیروزی 2 بر یک برابر عربستان، آسیا را شوکه کرد اما در بازی با ژاپن با همین نتیجه مغلوب سامورایی‌های آبی شد.

والریو تیتا که حدود 2 ماه پیش به‌عنوان سرمربی سوریه شروع به کار کرد، پس از بازی با ژاپن گفت که تمام تلاش خود را برای رساندن تیم به دور بعد بازی‌ها خواهد کرد. سوریه تنها درصورت پیروزی در این دیدار به دور بعد صعود می‌کند چون اگر هم سوریه و هم ژاپن شکست بخورند، ژاپن به‌عنوان برنده دیدار مستقیم میان این دو به مرحله بعد خواهد رفت.

البته این احتمال هم وجود دارد که سوریه و اردن هر دو به دور بعد صعود کنند؛ با این شرایط که ژاپن مغلوب عربستان شود و سوریه اردن را شکست دهد. در این صورت اگر تفاضل گل سوریه بهتر از ژاپن باشد، به‌همراه اردن صعود خواهد کرد. در گروهی که پیش از برگزاری بازی‌ها همه بدون کوچک‌ترین تردیدی صعودکنندگان آن را ژاپن و عربستان می‌دانستند، صعود اردن و سوریه واقعا شگفت‌آور خواهد بود.

کد خبر 125937

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز